Kristin Hannah - Ulica krijesnica

Postoje čitatelji koji izbjegavaju knjige na čijim naslovnicama stoji reklama „bestseler New York Timesa“ jer su „komercijalne“. Također postoje čitatelji koji su u potrazi za upravo takvim knjigama - da se „malo opuste“. Kristin Hannah američka je autorica romana s obiteljsko-ljubavnom tematikom, milijunima čitatelja i neizbježnom preporukom New York Timesa, ali bi njeni romani mogli zadovoljiti čitatelje obje skupine.

Ulica krijesnica naziv je ulice u američkom gradiću u kojem su 1970-tih živjele dvije potpuno suprotne tinejdžerke, Kate Mularkey i Tully Hart. Kate je iz uzorne, skromne i radišne američke obitelji s dobrom majkom, Tully je tipičan izdanak razdoblja „djece cvijeća“, dijete nepoznatog oca i majke narkomanke. Radnja prati uspone i padove u njihovom prijateljstvu, odnose s majkama, više ili manje složene ljubavne priče te različitost životnih putova. Kako se roman odvija kroz poduže vremensko razdoblje od 1970-tih do prvih godina novog tisućljeća, suvišno je prepričavati njenu poprilično bogatu i razgranatu radnju. Knjiga koja govori o vrijednosti prijateljstva, ljubavi, odanosti, obitelji naspram karijere, svakako je tip knjige koji više privlači ženske čitatelje. Već po naslovnici uočavamo da je to „ženska“ knjiga, tekst je pun topline, burnih emocija i neposrednosti; istovremeno je i kulturološka knjiga koja dobro prikazuje promjene američke kulture i načina života kroz nekoliko desetljeća. U životima glavnih likova glazba nije nevažna, stoga se u romanu spominje niz kultnih glazbenih hitova - no što radnja više odmiče, a život Kate i Tully postaje ozbiljniji i odrasliji, tako i (suvremena) glazba nestaje te se pojavljuje tek kao reminiscencija na stare dane. Na trenutke čitatelj može steći dojam kao da gleda neki film s radnjom iz 1970-tih ili 1980-tih, s opisima ekscentričnosti i konvencionalnosti u odijevanju, frizuri ili šminkanju, karakterističnima za ta desetljeća. Kasnija desetljeća nešto su bljeđe dočarana. Unatoč tome, umješnost da živopisno poveže ugođaje određenih povijesnih razdoblja s nutarnjim promjenama glavnih likova predstavlja neobičnu privlačnost ove autorice.

Ono što bi čitatelja moglo zasmetati karakterizacije su glavnih ženskih, ali i muških likova. Stanovita Hassliebe česta je kod prijateljica od kojih je jedna pokupila svu ljepotu, privlačnost, ambicioznost i vrtoglavu karijeru, a druga fizički osrednji izgled, skromnost te konvencionalan i skrovit obiteljski život. Može li doista funkcionirati takvo prijateljstvo ako je u priču upleten i Johnny koji je isprva zaljubljen u blistavu zvijezdu Tully, da bi se oženio smeđim vrapčićem Kate (a tijekom njihovog braka nismo posve sigurni da i dalje nije zaljubljen u Tully!)? S tolikim naslagama prikrivene ljubomore obiju prijateljica, pri čemu bojno polje postaju i Katein muž i Kateina kćer, vidimo da je to moguće tek u fikciji. Kristin Hannah morala je na taj način suprotstaviti dva lika da bi dala i moralnu/životnu pouku: karijera ne znači ujedno i stvarnu nutarnju sreću, a onaj koji izvana naizgled ima manje bogatiji je od onog koji u materijalnom smislu ima više.

Posljednje stranice knjige možda će i rasplakati neke osjećajnije čitatelje, a ako ste u potrazi za knjigom s daškom nostalgije, ovo je knjiga za vas.

 

Autor: Helena Novak Penga